Analytics

14. 3. 2012

Nickyho rodina sa rozrastá po celom svete

Filmový dokument Nickyho rodina je tretím projektom slovenského režiséra Mateja Mináča, v ktorom sa venuje osobnosti Sira Nicholasa Wintona, ktorý tesne pred vypuknutím druhej svetovej vojny zachránil z Československa 669 židovských detí tým, že zorganizoval vlakové trasporty, ktoré ich odviezli do Veľkej Británie, kde sa ich ujali náhradné rodiny.

Matej Mináč, spolu so strihačom a zakladateľom produkčnej spoločnosti Trigon Production Patrikom Paššom sa tejto téme venovali najprv v hranom filme Všichni moji blízcí (1999), následne v dokumente Nicholas G. Winton - Sila ľudskosti (2002), ktorý bol ocenený prestížnou International Emmy Award 2002 za najlepší dokumentárny film a naposledy v celovečernom dokumente Nickyho rodina (2011).
Slovenská a česká televízna premiéra Nickyho rodiny sa uskutočnila symbolicky 14. marca 2012 - presne 73 rokov od vypravenia prvého Kindertransportu z Prahy

Film odvysielali v rovnakom čase Slovenská a aj Česká televízia na svojich druhých programoch a pripojili sa tak k televíziám v Belgicku (BRTF), Nemecku (ARD) a Maďarsku (Duna TV), ktoré už dokument vysielali s veľkým diváckym ohlasom. Podľa tlačovej správy RTVS film celosvetovo videlo už okolo milióna a pol divákov, čím sa zaradil medzi domáce filmové diela, ktoré dokázali dosiahnuť úspech aj v zahraničí a mimo Európy.
Rozprávačmi príbehu Nickyho rodiny sú samotné "Wintonove deti", teda ľudia, ktorým Nicholas Winton zachránil život  - napríklad významný kanadský novinár  Joe Schlesingerktorý detstvo -  až do úteku do Británie -  prežil v Bratislave. Divák sa ľahko zrozumiteľným rozprávačským štýlom dozvedá o udalostiach predchádzajúcich druhej svetovej vojne a o ohrození, v ktorom sa ocitli Židia v Československu.

Film pomocou hraných rekonštrukcíí rozpráva skutočný príbeh o práci Nicholasa Wintona na záchrane židovských detí - od nekonečného vybavovania povolení, spisovania zoznamov detí, hľadanie ich pestúnskych rodín až po samotné organizovanie transportov, riadiac sa heslom, že nič nie je nemožné. Staničná scéna odlúčenia detí od ich matky (v podaní Kláry Issovej, ktorej tvár zdobí aj filmový plagát) sú mimoriadne emotívne natočené a presne vystihujú tragiku situácie, kedy sa deti so svojimi rodičmi vidia naposledy v živote.

Nakoľko sa Nicholas Winton so svojím hrdinským skutkom desaťročia nikomu nezveril, pravda o ňom sa vynorila až v roku 1988 a do sveta sa dostala najmä vďaka filmom Mateja Mináča, ktoré naštartovali aj projekty ako "Nickyho rodina", alebo"Wintonov Princíp Dobra" vďaka ktorým sa filmy o Wintonovom hrdinstve premietajú na školách po inšpirujú súčasné deti a mládež robiť dobro. Wintonov hrdinský skutok spred vyše sedemdesiatych rokov, takmer zapadnutý prachom času tak spustil silu za väčšie dobro vo svete.
Po kinopremiére filmu sa vyskytli názory, načo bol vlastne tento film natočený, keď už existuje skvelý dokument "Sila ľudskosti", v ktorom bol celý príbeh Nicholasa Wintona a jeho záchrany detí podrobne vyrozprávaný.
Odpoveď je však jednoduchá - film nielen rekapituluje dobové udalosti, ale nabáda napodobniť Nicholasa Wintona a konať okolo seba dobro. Človek sa vďaka tomu stane členom najväčšej rodiny na svete - Nickyho rodiny.

Slovenský filmový trailer Nickyho rodiny:

Text:  Peter Janoviček, Photo: Trigon Production, 2012