Analytics

20. 7. 2008

Recenzia: Muzika - bez nej to nejde!

Uprostred najväčšieho ošiaľu okolo jakubiskovej Bathory, na ktorú som nedostal kvoli masovému záujmu verejnosti lístky (kto by to povedal, že raz bude móda chodiť do multiplexu na Jakubiska), som sa vybral do kina Mladosť na slovenský film Muzika.
Po zhliadnutí filmu musím konštatovať, že som tak mal urobiť hneď po aprílovej premiére, lebo Muzika je film kvalitný a neviem neviem, či ju tá Bátorička prekoná.
Literárnu predlohu filmu od Petra Pišťanka som mal prečítanú už dávno (zaradila sa k tomu najlepšiemu zo slovenskej tvorby, čo som čítal) a bol som preto veľmi zvedavý, ako si s témou poradil Juraj Nvota a jeho štáb. Najprv som si veľmi nevedel predstaviť Dorotu Nvotovú ako Anču Prepichovú a podobne som uvažoval nad postavami Žofrého, alebo Hruškoviča.
Všetko napokon dopadlo dobre. Dorota Nvotová sa ukázala byť skvelou Pichačkou, Marek Geišberg exceloval ako Žofré (vlastne celé Geišbergovské trio bolo skvelé), Petra Polnišová a Ady Hajdu sršali humorom a "manželský pár" Ľuboš Kostelný a Táňa Pauhofová boli úžasne zohratý. Veľmi sa mi páčil aj Jan Budař ako Hruškovič, aj keď mi trošku prekážala jeho slovenčina s českým akcentom.
Musím priznať, že v kine som sa na filme už dávno tak nezasmial, aj keď išlo trošku o smiech cez slzy, lebo Muzika je výpoveďou o dobe, ktorá sa v našich dejinách nezapísala veľmi dobre. Film prostredníctvom jednotlivých postáv ukazuje tragiku doby, kedy sa udávalo, závidelo a kradlo s hrdosťou a bez hanby. Každé vybočenie zo šedého priemeru bolo zakázané a neprípusté, s čím neúspešne bojuje Martin Junec, a možno práve preto sa zamiluje do Anči Prepichovej, ktorá v sebe nemá žiadne obmedzenia a zábrany - možno preto ju všetci považujú za šibnutú.
Samostatnou kapitolou Muziky je muzika (bez ktorej to nejde), ktorá skvele dopĺňa a niekedy dokonca rozpráva príbeh. Scéna na maďarskej svadbe podfarbená pesničkou Gyöngyhajú lány od Omegy patrí k najlepším z filmu.
Na záver mi ostáva zablahoželať tvorcom k vydarenému filmu a popriať slovenskej kinematografii viac podobných kvalitných prírastkov.

Muzika
Slovensko / Nemecko, 2007, 99 min