Analytics

17. 10. 2007

Recenzia: VYSOKÉ TATRY - DIVOČINA ZAMRZNUTÁ V ČASE

Po úspešnej predpremiére na MFHF Poprad, kde nový film Pavla Barabáša a Tomáša Hulíka „VYSOKÉ TATRY - DIVOČINA ZAMRZNUTÁ V ČASE“ získal divácku cenu, včera      (16.10.2007) rakúska verejnoprávna ORF odvysielala televíznu premiéru tohto dokumentu pod názvom „Zauberberge - Die Wildnis der hohen Tatra“. Udialo sa tak v rámci prestížneho cyklu dokumentárnych filmov rakúskej televízie Universum, čo je pre slovenských tvorcov nepochybne úspech a pocta.

Hneď na úvod musím konštatovať, že úspech u divákov v Poprade je viac ako zaslúžený. Film, ktorý tvorcom zabral dva roky práce ukazuje Tatry z tej najlepšej stránky – majestátne štíty, neustále zahalené v oblakoch, množstvo divej zvery bojujúcej o každodenné prežitie a horskí ľudia žijúci v súlade s okolitou prekrásnou prírodou. Lepšiu reklamu na Tatry v prime-time u našich susedov by sme si ani nemohli želať, čomu nasvedčujú aj reakcie divákov (napríklad na rakúskom environmentálnom fóre združenia forum natur & zukunft ).

Z filmu cítiť lásku jeho tvorcov k slovenským horám a ich prírode. Kamera Tomáša Hulíka si odvážne vyberá vzrušujúce detaily zo života divej zvery ( v scéne útoku svorky vlkov na pasúce sa stádo oviec mi behal mráz po chrbte) a kombinuje ich so zábermi nemeniacej sa majestátnosti vysokých horských štítov, ktoré pretrvali už veky a v človeku vyvolávajú či chce, či nechce pokoru a pocit malosti. Vďaka úžasnej kamere má divák pocit, že sleduje príbeh zo vzdialenej divočiny a nie vlastnej krajiny, ktorú má možnosť kedykoľvek navštíviť.
Sú to však najmä zábery zvierat čo robí tento film tak zaujímavým. Spolupráca s Milošom Majdom – ochranárom, ktorý je v lesoch ako doma priniesla ovocie v podobe scén zo života tatranskej zvery, ktoré vyrážajú dych ( poľujúci rys, medvedí bratia, svorka hladných vlkov...), až má divák strach o tvorcov filmu, pohybujúcich sa v ich blízkosti.
Zárukou kvality filmu, je nepochybne režijný dohľad ostrieľaného slovenského dokumentaristu svetovej úrovne Pavla Barabáša, ktorý dokázal poskladať množstvo filmového materiálu do divácky atraktívneho a napínavého príbehu z najmenších veľhôr sveta a previesť diváka celým rokom z histórie Tatier, pričom nezabudol ani na veternú smršť z roku 2004 a to všetko v za necelú hodinu trvania dokumentu.

Na záver mi neostáva nič iné iba všetkým tvorcom pogratulovať a popriať silu a energiu do podobne úžasných projektov, do ktorých sa snáď konečne zapojí aj naša verejnoprávna televízia, aby na hanbu sveta nemuseli dokumenty o našich „slovenských“ prírodných pokladoch financovať čisto iba zahraničné televízie.

Informácie o filme:
produkcia: Tomáš Hulík, Harald Pokieser
námet: Tomáš Hulík